МО педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес в інклюзивних класах
Проблема, над якою працює методичне об’єднання педагогів, які забезпечують інклюзивне навчання в закладах освіти.
В умовах розвитку інформаційного суспільства особливого значення набуває формування компетентності «вміння вчитися», яка визначається здатністю людини здобувати знання, мобілізувати їх і використовувати у конкретній ситуації.
На сьогодні в освіті повинні здійснитися такі перетворення, за яких школа має стати майстернею, де вчителі разом з учнями будуть продукувати нові знання, а не лише передавати знання та досвід попередніх поколінь. А тому смисловими змінами в сучасних школах мають стати пріоритетні завдання, зокрема:
- навчати способам мислення, вчити «як думати», а не «що думати»;
- надати учням рівні можливості у виборі форми і змісту навчання;
- мотивувати дітей до навчання упродовж усього життя, а не прагнути навчити на все життя;
- створювати умови для опанування і самостійного продукування ще неіснуючих знань, а не змушувати заучувати «вчорашні знання»;
- сприяти формуванню суспільно-індивідуального світогляду, який убезпечує особистість від руйнівних маніпуляційних впливів;
- сприяти становленню інформаційної культури особистості, здатної до активного управління, а не культивувати пасивне некритичне сприйняття інформації.
Саме у період формування ключової компетентності «вміння вчитися» важливим є розвиток таких навичок як пізнавальна та творча активність, готовність до співробітництва, взаєморозуміння.
У дітей з особливими освітніми потребами низька пізнавальна активність. Активність на уроках не виникає сама собою, її треба стимулювати, створюючи відповідну атмосферу. Традиційна класно-урочна система не стимулює дітей до самостійної огранізації власних дій і умінь. Тому більша частина того, що заплановано на урок, не засвоюється. У свідомості дітей залишаються невиразні, не пов’язані між собою уявлення і поняття. Труднощі у засвоєнні навчального матеріалу учнями допоміжної школи нерідко призводить до зниження їхнього інтересу до навчання. Якщо ж навчання для дітей стає цікавим процесом, воно для них вже не є обтяжливим. Стимулювання здорового навчального та індивідуального розвитку дітей з особливими освітніми потребами, формування цілісних знань і є основною метою інтегральної педагогічної технології.
Завдання методичного об’єднання асистентів вчителів
З метою ефективної роботи асистентів вчителів інклюзивних класів шкільне методичне об’єднання ставить перед собою такі головні завдання:
- удосконалення розвитку інклюзивної освіти з метою створення сприятливого середовища для здобуття освіти по місцю проживання учнів з особливими освітніми потребами;
- сприяння кваліфікаційному, творчому, науковому зростання особистості асистентів педагогів, що працюють з дітьми, які мають особливості у психофізичному розвитку; підвищення їх творчого потенціалу шляхом проведення практичних конференцій, семінарів і тренінгів з метою ефективної та продуктивної діяльності в умовах сьогодення;
- інтенсивне застосування інноваційних технологій навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
- оновлення власної навчально-методичної та інформаційної бази;
- підготовка та збір матеріалів для проведення самооцінювання членів МО в ліцеї;
- створення умов для впровадження інклюзивної моделі освіти для дітей з особливими потребами та умов для навчання та розвитку обдарованих дітей з інтелектуальними та творчими здібностями;
- оновлення шляхів співпраці з батьками, впровадження педагогіки партнерства, інформування батьків про особливості освітнього процесу в умовах інклюзивного навчання.Тематика засідань методичного об’єднання
Тематика засідання |
Відповідальний |
Примітка |
І засідання Серпень 2023 р. |
||
|
Голова МО Дяченко О.А. |
|
|
ЗДНВР Легка С.Б. Голова МО Дяченко О.А. |
|
3. Про нові методичні рекомендації щодо організації навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої та дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році. |
ЗДНВР Легка С.Б. |
|
4. Про правила розробки індивідуальної програми розвитку учнів інклюзивних класів та про особливості ведення щоденника спостережень за дитиною з ООП. |
ЗДНВР Легка С.Б. Голова МО Дяченко О.А. |
|
5. Документація асистента вчителя інклюзивного класу. Створення портфоліо для дітей з особливими освітніми потребами. |
Голова МО Дяченко О.А. |
|
Рекомендації:
|
|
|
Тематика засідання |
Відповідальний |
Примітка |
ІІ засідання Жовтень 2023 р. |
||
|
ЗДНВР Легка С.Б. Директор ІРЦ Шимик Г.І. |
|
2. Обговорення результатів засідань команд психолого-педагогічного супроводу. |
ЗДНВР Легка С.Б. Члени МО |
|
3. Моніторинг ІПР інклюзивних класів за I чверть. Обговорення портфоліо для дітей з особливими осовітніми потребами. |
Голова МО Дяченко О.А. Члени МО |
|
4. Оцінювання дітей з особливими освітніми потребами. |
Директор ІРЦ Шимик Г.І. |
|
Рекомендації:
|
|
|
Тематика засідання |
Відповідальний |
Примітка |
ІІІ засідання Січень 2024 р. |
||
|
ЗДНВР Легка С.Б. Члени МО |
|
2. Засоби спілкування, особливості їх використання в педагогічній взаємодії. |
Члени МО |
|
3. Про підсумки роботи асистентів вчителів в інклюзивних класів за I семестр. |
ЗДНВР Легка С.Б. Голова МО Дяченко О. А. |
|
4. Робота з батьками в процесі інклюзивного навчання. |
Голова МО Дяченко О.А. Члени МО |
|
5. Різне. |
Члени МО |
|
Рекомендації:
|
|
|
Тематика засідання |
Відповідальний |
Примітка |
ІV засідання Березень 2024 р. |
||
1. Методи індивідуального підходу до дітей з особливими освітніми потребами. |
Голова МО Дяченко О.А. Члени МО |
|
2. Ігрові методи навчання з дітьми з особливими освітніми потребами. Приклади ігор для дітей із затримкою психічного розвитку. |
Логопед Ящук К.М. |
|
3. Про корекційні прийоми, які використовують у роботі з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку. |
Члени МО |
|
4. Різне. |
Члени МО |
|
Рекомендації:
|
|
|
V засідання Травень 2024 р. |
|
|
труднощі у виконанні програм. |
ЗДНВР Легка С.Б. Голова МО Дяченко О.А. |
|
2. Рекомендації щодо занять на канікулах учнів інклюзивних класів, які мають порушення мовлення. |
Логопед Ящук К.М. |
|
3. Підсумки навчання учнів інклюзивної форми навчання. Моніторинг проведеної роботи МО за 2023-2024 н.р. Обговорення та визначення перспектив діяльності на новий навчальний рік.
|
ЗДНВР Легка С.Б. Голова МО Дяченко О.А. |
|
Рекомендації:
|
|
|