A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Дашівський ліцей Дашівської селищної ради

ЦИВІЛЬНИЙ ЗАХИСТ

Дії населення в надзвичайних ситуаціях

Вміст невідкладного евакуаційного рюкзака для класу/групи, закладу освіти та дитини

        Життя та здоров’я всіх учасників освітнього процесу, насамперед – дітей, є безумовним і абсолютним пріоритетом всієї системи освіти.
        У ситуації небезпеки та військового нападу, щоб зберегти здоров’я і життя дітей, їх слід швидко евакуювати в безпечне місце – до найближчого бомбосховища, підвалу чи іншого укриття, або назовні. Скільки часу дітям та працівникам закладу освіти доведеться перебувати в укритті – передбачити неможливо, тому надзвичайно важливо, щоб у закладі освіти був мінімальний набір для забезпечення життєвих потреб для дітей та працівників.
        У школах деяких інших країн обов’язковим є наявність евакуаційного рюкзака у кожному класі/приміщенні групи, який у разі небезпеки вчитель/вихователь бере з собою, є також рекомендації щодо необхідних речей для кожного здобувача освіти. Керівники закладів освіти також мають підготувати необхідні речі у швидкому доступі.
        Під час складання вмісту евакуаційних рюкзаків ми послуговувалися закордонними рекомендаціями: Департаменту освіти Оклахоми , посібником “Врятуйте дітей – стандартні процедури та правила безпеки для учнів та студентів” Ресурсного центру прав дитини.
        В українському законодавстві поки що немає зобов’язання закладу освіти забезпечувати приміщення класів евакуаційними рюкзаками, хоча життя показує, що такі рішення дуже необхідні. Вважаю, що ці рюкзаки мають закуповуватися за бюджетні кошти, але наразі закупити рюкзаки та необхідні речі за кошти державного чи місцевого бюджету закладами освіти та органами управління освітою є малореальним: бюджетні процедури цього не передбачають.
        Відразу зазначу, що я був і залишаюся переконаним противником примусових поборів з батьків у вигляді коштів, речей чи послуг: будь-яка допомога батьків закладу освіти є і залишається суто добровільною – і на цьому наголошую.
        Однак, враховуючи, що йдеться не про якісь забаганки у вигляді “придбати штори іншого відтінку”, а про життя та безпеку дітей, дуже прошу врахувати це моє прохання, взяти до уваги рекомендації та дії закладів освіти зі створення більшого рівня безпеки для дітей.
        Тому дуже прошу батьків забезпечити мінімальний набір для своєї дитини: він не є дороговартісним, але може стати критично важливим у надзвичайній ситуації, а також надати посильну добровільну допомогу закладам освіти саме для більшої безпеки дітей.
        УВАГА! Ці рекомендації не є обов’язковими, це – наше узагальнення подібного досвіду інших країн, який ви можете використати. Кожен заклад освіти зможе вдосконалити цей список речей залежно від потреб здобувачів освіти, умов закладу освіти.
        Найголовніше – пам’ятати, що евакуаційні рюкзаки мають бути завчасно підготовлені, висіти на видному місці, не бути важкими, колір рюкзака має бути яскравим (червоний, помаранчевий). Коли вчителі/вихователі одягнуть ці рюкзаки, то для дітей буде орієнтир дорослої людини, якій можна довіряти.
        Кожному здобувачу освіти рекомендують мати при собі:

Структура закладу

        пляшку води
        - батончики
        - записку від батьків, у якій вказано прізвище, ім’я, по батькові дитини, дата народження, адреса проживання, контакти батьків, сімейне фото (за бажанням)
        - рекомендовано мати комплект змінної білизни та одягу (але хочемо звернути увагу, що під час евакуації дитині потрібно брати рюкзак із собою, тому він не повинен бути важким).

        Рекомендований вміст рюкзака для класу/групи:

Структура закладу


        - рюкзак яскравого кольору (червоний, помаранчевий)
        - декілька чистих аркушів паперу
        - ручка, олівець
        - блокнот із твердою палітуркою
        - ліхтарик (и) та додаткові батарейки до нього/них
        - класна аптечка
        - маленьке радіо на батарейках + батарейки
        - свисток
        - вода, стаканчики
        - термоковдри (щоб вберегтися від холоду)
        - декілька упаковок великих сміттєвих пакетів
        - 2-3 маркери
        - декілька вінілових перчаток
        - мотузка
        - маски для всіх дітей
        - скотч та ножиці
        - відро (бажано складне, замість туалету)
        - туалетний папір або рулон паперових рушників
        - вологі серветки
        - розкладна клейонка для забезпечення приватності під час відвідування саморобного туалету
        - мультитул (багатофункціональний інструмент, що поєднує декілька портативних інструментів)
        - енергетичні батончики для всіх дітей класу/групи.

 

Пам’ятки

Пам’ятка щодо дій населення
при виникненні надзвичайних ситуацій

Схвалено науково-методичною радою Інформаційно-методичного центру управління освіти і науки Сумської міської ради для використання в роботі (протокол №9 від 17.02.2015 р.)

ДІЇ ПРИ РАПТОВОМУ АРТОБСТРІЛІ

        Якщо ви почули свист снаряда (він схожий більше на шурхіт), а через 2-3 секунди - вибух, відразу падайте на землю.
        Не панікуйте: уже те, що ви чуєте сам звук польоту, означає, що снаряд пролетів досить далеко від вас. Швидко й уважно озирніться навколо: де можна надійно сховатися?
        Не підходять для укриття: під'їзди будь-яких будівель, місця під технікою (вантажівкою або під автобусом), підвали будинків. Вони не пристосовані для укриття в часі авіанальотів або ракетно-артилерійських обстрілів.
        Можна сховатися в таких місцях: АРТОБСТРІЛ       

  • у спеціально обладнаному бомбосховищі; у підземному переході чи в метро (ідеально підходить);        
  • у будь-якій канаві, траншеї або ямі;        
  • у широкій трубі водостоку під дорогою;        
  • уздовж високого бордюру або фундаменту паркану;        
  • у дуже глибокому підвалі під капітальними будинками старої забудови (бажано, щоб він мав 2 виходи); АРТОБСТРІЛ       
  • у підземному овочесховищі, силосній ямі і т.д., у оглядовій ямі відкритого (на повітрі) гаража або СТО;        
  • у каналізаційних люках поряд з вашим будинком; у ямах- «воронках», які залишилися від попередніх обстрілів або авіанальотів.

        У гіршому випадку - коли в полі зору немає укриття, куди можна перебігти одним швидким рухом - просто лягайте на землю і не рухайтеся, закривши голову руками!

ЯК ВИЖИТИ ПІД «ГРАДОМ»

        Система залпового вогню «Град» має репутацію грізної та страшної зброї, яка не залишає шансів на виживання. Однак, як показує досвід, можна залишитися живим і під «Градом». Головне - не впадати в паніку та знати кілька особливостей цієї зброї. Звичайну випущену міну, можна почути та встигнути відреагувати на неї. Натомість, снаряди з «Граду» летять вдвічі швидше за швидкість звуку, тож, ракети прилітають швидше, ніж долітають до вух звуки їхнього пострілу і польоту.
        Однак залп з «Граду» добре видно. Уночі це яскравий спалах на горизонті, удень - димні сліди випущених ракет. Тому потрібно організувати чергування спостерігачів, які вчасно попередять про початок обстрілу.
        Звичайна дальність стрільби - від 5 до 20 км. Тож після сигналу від спостерігача є всього декілька секунд, щоб сховатися. Людям, які знаходяться в зоні можливого обстрілу «Градами», дуже важливо виробити специфічну звичку: постійно тримати в полі зору оточуючі предмети, які можна використовувати, як укриття.
        Ракета «Граду» у рази потужніша за мінометні міни. Важкий снаряд на надзвуковій швидкості + 6 кг вибухівки легко пробивають стіни будинків і ламають міжповерхові перекриття. Тому в середині будівлі краще ховатися в підвалі або на підлозі першого поверху. Вибирайте місце в кутку між несучими стінами (там менше шансів потрапити під завали, якщо впаде стеля) і недалеко від вікна чи дверей (щоб легше було залишити будівлю в разі потрапляння ракети).
        Осколково-фугасний снаряд «Граду» має контактний детонатор, який спрацьовує при ударі. Як і у випадку з мінометом, осколки після вибуху летять вгору і в сторони. Тому від осколків досить надійно захищають окопи, щілини, воронки, бліндажі. Якщо обстріл застав вас на відкритій місцевості - лягайте на землю і притискайтеся до неї якомога щільніше. Вище 30 см над землею все буде всіяне уламками.
        На кожній пусковій установці «Град» - 40 снарядів, які можуть бути випущені всього за 20 секунд. Але часто дають залп приблизно з 10-30 снарядів, після чого уточнюють результати стрільби і коректують вогонь чи змінюють позицію. Можливий і масований обстріл: в артдивізіоні 18 бойових машин, які використовують і разом, і малими групами, і поодинці.
        Тому не поспішайте виходити з укриття, зачекайте хоча б 10 хвилин після закінчення обстрілу.
        Основні правила виживання при обстрілі з «Граду»:        

  • Організуйте постійне спостереження.        
  • Постійно тримайте в полі зору будівлі, споруди, предмети, які можна швидко використати як укриття. З часом це увійде в звичку.        
  • Окопи, воронки, щілини надійно захищають від осколків. Якщо обстріл застав вас на відкритій місцевості - лягайте на землю.        
  • У будівлі краще ховатися в підвалі або на першому поверсі - у кутку, недалеко від вікна чи дверей.        
  • Після закінчення залпу не поспішайте виходити з укриття. Зачекайте хвилин 10 - цілком імовірно, що обстріл продовжиться.

УВАГА! ЕВАКУАЦІЯ!

        Евакуація - організоване виведення чи вивезення із зони надзвичайної ситуації або зони можливого ураження населення, якщо виникає загроза його життю або здоров'ю, а також матеріальних і культурних цінностей, якщо виникає загроза їх пошкодження або знищення.
        Евакуація проводиться на державному, регіональному, місцевому або об'єктовому рівні.
        Види евакуації: обов'язкова; загальна або часткова; тимчасова або безповоротна.
        Рішення про проведення евакуації приймають: проведення евакуації       

  • на державному рівні - Кабінет Міністрів України;        
  • на регіональному рівні - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; на місцевому рівні - районні, районні в містах Києві чи Севастополі державні адміністрації, відповідні органи місцевого самоврядування;        
  • на об'єктовому рівні - керівники суб'єктів господарювання.


        Обов'язкова евакуація населення проводиться у разі виникнення загрози:        

  • аварій з викидом радіоактивних та небезпечних хімічних речовин;        
  • катастрофічного затоплення місцевості;        
  • масових лісових і торф'яних пожеж, землетрусів, зсувів, інших геологічних та гідрогеологічних явищ і процесів;        
  • збройних конфліктів (з районів можливих бойових дій у безпечні райони, які визначаються Міністерством оборони України на особливий період).


        Загальна евакуація проводиться для всіх категорій населення із зон: загальна евакуація       

  • можливого радіоактивного та хімічного забруднення;        
  • катастрофічного затоплення місцевості з чотиригодинним добіганням проривної хвилі при руйнуванні гідротехнічних споруд.


        Часткова евакуація проводиться для вивезення категорій населення, які за віком чи станом здоров'я в разі виникнення надзвичайної ситуації не здатні самостійно вжити заходів щодо збереження свого життя або здоров'я, а також осіб, які відповідно до законодавства доглядають (обслуговують) таких осіб.
        ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ЕВАКУАЦІЇ ВИЗНАЧАЄТЬСЯ КАБІНЕТОМ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ.

ЗАХИСНІ СПОРУДИ

        До захисних споруд цивільного захисту належать:сховище
        сховище - герметична споруда для захисту людей, у якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів (укриттю підлягають працівники найбільшої працюючої зміни суб'єктів господарювання, персонал атомних електростанцій, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров'я);протирадіаційне укриття
        протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, у якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення в разі радіоактивного забруднення місцевості (укриваються працівники суб'єктів господарювання, розташованих за межами зон можливих значних руйнувань, населення міст, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров'я, розташованих за межами зон можливих значних руйнувань);
        швидкоспоруджувана захисна споруда ЦЗ - захисна споруда, що зводиться із спеціальних конструкцій за короткий час в особливий період (укривається населення міст, віднесених до груп цивільного захисту, яке не підлягає евакуації в безпечне місце).
        Для захисту людей від деяких факторів небезпеки, що виникають унаслідок надзвичайних ситуацій також використовуються споруди подвійного призначення та найпростіші укриття.
        Споруда подвійного призначення - це наземна або підземна споруда, що може бути використана за основним функціональним призначенням і для захисту населення.
        Найпростіше укриття - це фортифікаційна споруда, цокольне або підвальне приміщення, що знижує комбіноване ураження людей від небезпечних наслідків надзвичайних ситуацій, а також від дії засобів ураження в особливий період.
        Для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб'єкти господарювання завчасно створюють фонд захисних споруд.
        Утримання захисних споруд цивільного захисту в готовності до використання за призначенням здійснюється суб'єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
        Захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).

ДІЇ У НАТОВПІ!

        Досвід ліквідації наслідків стихійних лих, аварій і катастроф засвідчує, що паніка – це результат необізнаності, низької підготовки людей до дій у надзвичайних ситуаціях, відсутність психологічного загартування.
        Щоб попередити паніку, необхідно з самого початку надавати правдиву інформацію про надзвичайну ситуацію, про рятувальні роботи та ліквідацію наслідків лиха. Активно залучати людей до ліквідації аварії чи стихійного лиха, щоб усі відчували себе причетними до важливих подій.
        Якщо паніка виникла, необхідно приймати термінові і невідкладні дії для її подолання, тут важлива кожна хвилина.Паніка
        Невідкладні дії для подолання паніки:        

  • слід відволікти, хай на короткий термін, увагу людей від джерела страху або збудника паніки;        
  • дати постраждалим можливість хоч на мить забути про страх;        
  • у цю хвилину необхідно переключити увагу з дій панікера на людину мислячу, холоднокровну, носія спокою та розважливості;        
  • у такій ситуації необхідні владні й голосні команди, чіткі, обгрунтовані розпорядження;        
  • як тільки паніка спаде – у людей виникає підвищена активність. Її слід зразу використати, залучивши всіх до рятувальних або ліквідаційних робіт.


        При охопленні панікою значної кількості постраждалих необхідно об’єднати людей у менші групи. Дуже важливим є особистий приклад поведінки лідера, керівника групи: грамотні розпорядження, достовірне викладення фактів, підтримання порядку, особисті приклади мужності та гуманності.

УВАГА! ТЕРОРИСТИЧНИЙ АКТ!

        Тероризм - це метод, за допомогою якого організована група або партія прагне досягти проголошеної нею мети через систематичне використання насильства.Тероризм
        Основні заходи щодо запобігання можливого терористичного акту:        

  • не торкайте у вагоні поїзда або на вулиці безхазяйні пакети (сумки). Повідомите про знахідку співробітників міліції;        
  • у присутності терористів не висловлюйте своє невдоволення, утримайтеся від різких рухів, плачу й стогонів;        
  • при погрозі застосування зброї лягайте на живіт, захищаючи голову руками, подалі від вікон, засклених дверей, проходів, сходів;        
  • у випадку поранення рухайтеся;        
  • використайте будь-яку можливість для порятунку;        
  • намагайтеся запам'ятати прикмети підозрілих людей і повідомте їх прибулим співробітникам спецслужб.


        Дії під час перестрілки:        

  • якщо стрілянина застала Вас на вулиці, відразу ж ляжте й озирніться, виберіть найближче укриття й проберіться до нього, не піднімаючись у повний зріст. Укриттям можуть служити виступи будинків, пам'ятники, бетонні стовпи або бордюри, канави. Пам’ятайте, що автомобіль - не найкращий захист, тому що його метал тонкий, а пальне вибухонебезпечне. За першої нагоди сховайтеся у під'їзді будинку, підземному переході, дочекайтеся закінчення перестрілки;        
  • вжийте заходів для порятунку дітей, при необхідності прикрийте їх своїм тілом;        
  • якщо в ході перестрілки ви перебуваєте у будинку - укрийтеся у ванній кімнаті й ляжте на підлогу.

ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ДО НАДЗВИЧАЙНОЇ СИТУАЦІЇ

        У сім'ї треба розробити план дій на випадок виникнення надзвичайних ситуацій чи обставин. У всіх членів сім'ї повинні бути номери телефонів, адреси електронної пошти один одного для термінового зв'язку. Подбайте про наявність коштів на телефонах. Ці ж номери та адреси повинні бути у вчителів школи, де навчаються ваші діти, на роботі, у ваших родичів і близьких, знайомих.Випадок виникнення надзвичайних ситуацій
        Необхідно домовитися про те, кому дзвонити в екстреній ситуації. Краще за все обрати родича, що живе на іншому кінці міста, тому що при теракті або при НС у мікрорайоні часто переривається зв'язок, унаслідок чого додзвонитися один до одного неможливо.
        Родичу, який живе в іншій частині міста (села), у разі лиха треба повідомити, де ви знаходитесь, у якому ви стані, чи все з вами гаразд. Він передасть це членам вашої родини.
        Обов’язково призначте місце зустрічі, де ви зможете зустрітися з членами вашої родини в екстреній ситуації. У разі евакуації, обов'язково візьміть із собою ваш набір предметів першої необхідності та документи.
        Набір для виживання
        У кожній сім'ї необхідно мати готовий і упакований набір предметів першої необхідності.
        Він може суттєво допомогти виживанню в разі екстреної евакуації або забезпечити виживання сім'ї, якщо лихо застало її в будинку.
        Для пакування речей скористайтеся водонепроникними сумками чи рюкзаками, що застібаються на «блискавки». Комплект повинен бути максимально компактним, щоб його легко можна було захопити із собою.
        Орієнтовний перелік речей, які можуть забезпечити виживання, щонайменше протягом 72 годин:        

  • протигази з додатковими фільтрами, дитячі протигази, киснева маска, респіратори;        
  • аптечка: анальгін, ацетилсаліцилова кислота, гіпотермічний (охолоджуючий) пакет, сульфацил натрію, пакет кровоспинний, бинт стерильний, бинт нестерильний, лейкопластир бактерицидний, серветки кровоспинні, розчин брильянтового зеленого, бинт еластичний трубчастий, вата, нітрогліцерин, пристрій для проведення штучного дихання, аміаку розчин, вугілля активоване, корвалол, ножиці;        
  • суха їжа (галети, печиво), енергетичні батончики, горіхи, мультивітаміни;        
  • казанок;        
  • запас води;        
  • предмети гігієни;        
  • запальнички та герметично запаковані сірники, свічки, сухий спирт;        
  • два ліхтарі з додатковими батарейками;        
  • міцна довга мотузка;        
  • ніж;        
  • комплект столового приладдя;        
  • радіоприймач;        
  • дощовики, одяг, шкарпетки, капелюхи, сонцезахисні окуляри, рукавички, водонепроникне взуття;        
  • голки, нитки.

Виготовлення ватно-марлевої пов’язки

https://pishchanska.otg.dp.gov.ua/storage/app/sites/51/uploaded-files/1631698333033.png

Ватно-марлева пов'язка  відноситься до найпростіших засобів захисту органів дихання.

Вона захищає органи дихання від радіоактивного пилу і деяких видів бактеріологічних засобів, але для захисту від отруйних речовин не придатна. Виготовити ватно-марлеву пов'язку можна своїми руками з підручних матеріалів в домашніх умовах. Це обійдеться дешевше, також її можна використовувати декілька разів. Ватно-марлеві пов'язки виправдали себе не тільки в профілактиці попадання в дихальні шляхи різних бактерій та інфекцій, але і при знаходженні в задимлених приміщеннях, і навіть у випадках газової атаки.

При зараженні повітряного середовища парами хлору.

В цьому випадку пов’язку слід змочити в розчині харчової соди (концентрація соди – 2%).

При зараження повітря парами аміаку.

Пов’язку необхідно змочити 5% розчином оцтової або лимонної кислоти.

При високому вмісті в повітрі диму, пилу або смогу, для ефективного захисту пов’язку слід зволожити звичайною водою.

При необхідності захисту від інфекцій, що розповсюджуються повітряно-крапельним шляхом (до числа таких захворювань належать: грип, коклюш, дифтерія та ін.), пов’язка повинна залишатися сухою.

Пов’язку слід носити не більше трьох - чотирьох годин, після цього вона повинна бути утилізована (Увага! Якщо виріб застосовувались для захисту від хлору або аміаку, його спалюють).

Ватно-марлева пов'язка виготовляється зі шматка марлі розміром 100х50 см. Його розстеляють на столі, посередині на площі 30х20 см кладуть шар вати завтовшки 1-2 см (якщо немає вати, то замінюють марлею в 5–6 шарів). Вільний край марлі по довжині загинають з обох боків на вату, а на кінцях роблять розрізи (30–35 см).

Пов'язка повинна добре закривати ніс і рот, тому верхній її край має бути на рівні очей, а нижній – заходити за підборіддя. Нижні кінці зав'язують на тім’ї, верхні – на потилиці. Для захисту очей необхідно надіти спеціальні окуляри, які щільно прилягають до обличчя.

https://pishchanska.otg.dp.gov.ua/storage/app/sites/51/uploaded-files/1631698748643.png

 

Що робити після сигналу «повітряної тривоги»?

Основний алгоритм — дії вчителя під час «повітряної тривоги» розробило Міністерство освіти і науки України. Порядок дій оприлюднили на сайті МОН.

  • Відповідальна особа вмикає наявну систему оповіщення закладу. 
  • Учитель сповіщає учнів про загрозу, а батьків — про переміщення дітей до укриття.
  • Необхідно організувати пересування двома колонами в приміщенні класу та швидко залишити кабінет.
  • Для супроводу початкових класів можуть бути залученні помічники.
  • Для швидкого надання медичної допомоги має бути залучений медичний працівник.
  • Відповідальні особи після оголошення сигналу оповіщення мусять перевірити всі приміщення закладу на відсутність у них учасників освітнього процесу та працівників закладу, по завершенню перевірки прямувати до найближчого укриття.
  • Учні, які перебувають на подвір’ї закладу, під час сигналу оповіщення повинні самостійно рухатися до найближчого укриття фонду захисних споруд.

Якщо навчаються діти з ООП?

Учитель має подбати про швидке та спокійне переміщення до укриття, спеціальне місце та заходи, що будуть здійснюватися в укриттях для максимального залучення до них дітей з ООП.

Що робити в укритті?

  • Відповідальні особи повинні допомогти учасникам освітнього процесу швидко та спокійно зайняти місця.
  • Вчителі та відповідальні особи здійснюють необхідну підтримку, заходи для комфортного та спокійного перебування в укритті.

Після сигналу «відбій тривоги»:

Вчителі та відповідальні особи слідкують за тим, щоб вихід усіх учасників освітнього процесу з укриттів здійснювався колонами або групами.

Школи можуть розробити уточнені інструкції з урахуванням місцевої специфіки. Деякі заклади освіти вже склали власні, які ставили у приклад на Серпневій педагогічній конференції.

Скажімо, вінницький ліцей №29 розробив візуальні підказки.  А також дуже чіткий порядок дій вчителя на випадок евакуації: 

  • Негайно організуйте евакуацію дітей з будівлі школи. 
  • Зберіть учнів і зробіть перекличку. 
  • Проведіть учням короткий інструктаж щодо пересування школою у безпечне місце.
  • Повідомте адміністрації школи, хто з учнів перебуває разом з вами, а хто відсутній.
  • Дізнайтеся, які аварійні виходи обстежені і безпечні.
  • Якщо відчуваєте запах диму, закрийте дихальні шляхи щільно згорнутим предметом одягу та виведіть учнів. 
  • Коли прибудете на місце евакуації, зробіть повторну перекличку. 
  • Повідомте адміністрацію школи про те, що дісталися безпечного місця. 

Тривога

Три довгих дзвінки — персонал та учні школи сповіщаються про виникнення надзвичайної ситуації та про початок екстреної евакуації школи.

Евакуація школи

Почувши сигнал тривоги, учні у супроводі вчителя, який іде позаду всього класу та бере з собою класний журнал, організовано пересуваються до виходів згідно схеми евакуації. Відповідальний за ЦО координує роботу з евакуації та не допускає скупчення і паніки на виходах зі школи.

Збір

Учні та вчителі після виходу з приміщення школи організовано пересуваються до спеціально відведених місць на безпечній відстані, де шикуються в шеренгу по класах.

Перевірка

Після прибуття класів на місце терміново проводиться перевірка присутності дітей за списками класних журналів, після чого вчителі повинні доповісти про кількість евакуйованих дітей.

Якщо сигнал тривоги пролунав під час перерви, потрібно без паніки просуватися до найближчого виходу і відходити на безпечну відстань. Чергові вчителі обходять кабінети на поверхах, де чергують, і перевіряють, чи усі покинули школу.

Учитель — не «крайній» 

Освітяни усвідомлюють, що всі ці завдання можуть стати важким тягарем, якщо вчителю не допомагатимуть інші учасники освітнього процесу. Тож батьків потрібно залучати, щоб вони самі правильно діяли у цій складній ситуації, а також щоденно готували дітей. Школярам, на жаль, доведеться звикати до навчання на тлі «повітряних тривог». Закордонний досвід підказує, що діти швидко дорослішають під час війни, стають більш дисциплінованими та зібраними, ніж цього очікують від них дорослі. Тож потрібно ввести до щоденних рутин школяра підготовку та заздалегідь знизити рівень тривоги. 

Проте вчителі й батьки теж потребують допомоги, зокрема, матеріалів про те, як організувати безпечний навчальний процес. За це складне завдання береться UNICEF Ukraine, як повідомила представниця Дитячого фонду ООН Світлана Кісільова. 

Інструкція татам і мамам, як поводитися під час «повітряних тривог» у школі:

  • Будьте впевнені, що діти прямують до укриття, де є все необхідне для їхньої безпеки та комфортного перебування;
  • Підтримуйте атмосферу взаємоповаги: не турбуйте вчителів без нагальної потреби, адже під час «повітряної тривоги» вони першочергово дбають про дітей;
  • Пам’ятайте, що закінчення «повітряної тривоги» у школі синхронне з повідомленнями від держави, тож діти весь час мають перебувати в укритті;
  • Поважайте правила школи, відповідно до яких може бути заборонено забирати дитину до завершення «повітряної тривоги» заради дотримання безпеки всіх учасників освітнього процесу;
  • Якщо під час сигналу тривоги ви перебуваєте на території школи, дотримуйтеся загальних правил евакуації, адміністрація спрямує вас до підготовленого укриття;
  • Пам’ятайте: під час «повітряної тривоги» педагог не має права відпустити дитину додому на прохання батьків;

Як діяти у разі сигналу тривоги на шляху до школи чи додому?

  • Разом із батьками обрати безпечний шлях до школи та у зворотному напрямку.
  • Обрати укриття, яке дитина зможе використовувати у разі сигналу «Повітряна тривога».
  • Учні мають рухатися тільки обраним маршрутом. Не зупинятися та не звертати зі шляху, визначеного батьками.
  • У цей час не можна залишатися без необхідності на вулиці. Учень має якомога менше часу проводити поза стінами школи чи дому.
  • Якщо немає можливості під час сигналу повітряної тривоги дійти до школи чи дому, дитина має зайти у визначене укриття.
  • Школяр обов’язково повідомляє батьків та класного керівника про своє місцеперебування.
  • Під час сигналу тривоги учневі не можна залишатися біля входу в укриття, треба зайти в середину.
  • Дитина має знати, що по дорозі не можна торкатися невідомих або підозрілих предметів — це може бути небезпечно для життя.

Як вчителю готувати щодня учнів?

  • Ознайомити їх із місцем розташування укриттів, правилами поведінки під час переміщення до укриття та перебування в ньому;
  • Пояснити усі дії, що передбачені Планом реагування на надзвичайні ситуації або Інструкцією закладу;
  • Обговорити рюкзак безпеки: які необхідні речі школярі повинні взяти з собою в укриття;
  • Встановити або переконатися, що встановлені покажчики напрямку руху до укриттів для швидкого та безпечного переміщення.

Як зацікавити школярів правилами безпеки?

Звісно, учням, особливо початкової школи, не буде цікаво слухати щодня про одне й те саме. Тож вчителю достатньо вмикати готові інформаційні ролики, радить директор столичного департаменту освіти і науки Олена Фіданян. Хоча в інших регіонах теж будуть розробляти відео, Київ вже першим впорався з цим завданням. Можна скористатися для занять будь-яким спокійним позитивним відео, кожне з яких — менш ніж хвилина. Ось кілька: 

Алгоритм дій учнів під час евакуації з класу до укриття

Торбинка для екстренної ситуації

Як діяти у разі сигналу тривоги чи небезпеки на шляху до школи або дому

А на сайті МВС України для учнів є «Абетка з безпеки школяра». З неї вчитель може взяти матеріали для бесід зі школярами. Там йдеться про поведінку під час повітряної тривоги у школі та вдома, про мінну безпеку, надання домедичної допомоги й навіть про дії у разі використання ядерної чи хімічної зброї. А також у збірці правила дорожнього руху, протипожежні правила, інформація про ризики в інтернеті та про те, як захиститися від булінгу.

Інформувати та навіть навчити дитину правильному порядку дій — лише половина справи. Важливо знизити страхи перед переходом до укриття. Адже паніка, сльози учнів можуть призвести до біганини, криків, налаштувати негативно інших дітей, знизити дисципліну, загальмувати процес. Це вимагатиме від учителя напруження всіх сил, щоб узяти ситуацію під контроль. Тож Міністерство охорони здоров’я  разом із дитячою та сімейною психологинею Світланою Ройз розробили методику Як допомогти дітям не лякатися сирени. І звісно ж, в цьому теж буде потрібна допомога тат та мам.

Як батькам готувати щодня школярів: 

Це також інструкції від UNICEF Ukraine: 

  • Поговоріть з дитиною про евакуацію у школі: дізнайтеся про її ставлення до цього та можливі страхи. Педагоги також проведуть бесіди, але важливо, щоб цей процес був двостороннім, а настанови, які дитина отримує від батьків та вчителів, не суперечили одна одній.
  • Поговоріть про особисту відповідальність під час евакуації. Поясніть, що вчителі обов’язково супроводжуватимуть клас, але дитині так само важливо дотримуватися правил та прямувати з усіма до укриття.
  • Необхідно пояснити дитині, що попри повітряну тривогу освітній процес триває, і не можна так просто залишати заклад освіти. Також варто нагадати дитині, що перебування поза межами укриття може загрожувати її життю та здоров’ю.
  • Подбайте про те, щоб дитина володіла важливою інформацією: знала ваші контакти, свою групу крові, чи має хронічні хвороби тощо (наприклад, це може бути нашивка на шкільній формі для дітей початкової школи).

Як координувати дії зі школою?

  • Ознайомтеся з безпековими правилами школи до початку навчального року, уточніть нюанси, які вас хвилюють, з адміністрацією чи вчителями.
  • Надайте адміністрації всю необхідну інформацію: свої контакти й контакти тих, хто може забирати дитину зі школи, деталі про стан здоров’я дитини.
  • Якщо в дитини є особливі потреби, ви хвилюєтеся про її фізичний чи ментальний стан, окремо проговоріть це з адміністрацією. Уточніть про медикаменти чи інші засоби, що необхідні дитині, узгодьте окремі канали комунікації з вами за потреби.
  • Долучіться до загального каналу комунікації — розсилки/чату школи чи класу, щоб отримувати необхідні новини.

 

 

НОРМАТИВНА БАЗА ЗАКЛАДУ З ПИТАНЬ ЦЗ

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора